نشست هماندیشی رؤسای مراکز آموزش زبان فارسی سراسر کشور با هدف همافزایی، تبادل تجربه و ترسیم نقشه راهی برای گسترش زبان فارسی در جهان، به میزبانی مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) برگزار شد.
در افتتاحیه این نشست یک روزه که صبح روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۴ با حضور دکتر حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر طاهری رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، دکتر سارلی مشاور سازمان امور دانشجویان، دکتر رضاییفر رئیس مرکز مطالعات همکاریهای علمی بین المللی وزارت عتف و تعدادی از رؤسای مهمترین مراکز آموزش زبان فارسی کشور و جمعی از پژوهشگران، صاحبنظران و پیشگامان آموزش زبان فارسی در دانشگاه برگزار شد، مهمترین چالشهای پیشِروی آزفا در سطح کشور واکاوی و بررسی گردید.
چالشهای آموزشی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و پژوهش، نوآوری و فناوری در آموزش زبان فارسی، مهمترین محورهای گفتگو در پنلهای تحصصی این نشست ملی عنوان شده است.
همچنین در مراسم افتتاحیه این نشست تعدادی از زبان آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) به شعرخوانی پرداختند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.
آموزش زبان فارسی با هدف پاسداری از این زبان
دکتر علیرضا حسینی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: حضور شما نشان از اهمیت کاربرد زبان فارسی در عرصههای مختلف دارد. امروز ما تنها درباره آموزش زبان سخن نمیگوییم، بلکه از پاسداری یک میراث ادبی بزرگ سخن میگوییم؛ زبان فارسی، زبان اندیشه، حکمت و عرفان است. این زبان، ملتهای بسیاری را به هم پیوند داده است، و مسئولیت ما صرفاً آموزش نیست، بلکه باید روح و جان این زبان را نیز منتقل کنیم.
وی افزود: مراکز آموزش زبان فارسی بهعنوان یکی از بازوان دیپلماسی فرهنگی کشور، نقشی مهم ایفا میکنند. مسئولیت ما، یک مسئولیت خطیر و بنیادین است. ما رؤسای مراکز آموزش زبان باید در خط مقدم پاسداری از این میراث تمدنی پیشگام باشیم.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مرکز آموزش زبان دانشگاه امام، از سال ۱۳۷۲ بهعنوان یکی از قدیمیترین و فعالترین مراکز، کار خود را آغاز و تلاش کرده است تا پا را از کلاس درس فراتر نهد و نزدیککننده قلبها و ملتها باشد. این مسیر همواره با بهرهگیری از رؤسای مراکز و پیشکسوتان این حوزه، غنای بیشتری یافته است.
وی مطرح کرد: باور داریم که آموزش زبان فارسی تنها زمانی اثربخش است که سه مؤلفه «کیفیت آموزش»، «کارآمدی آموزشی» و «بهروز بودن روشها» در آن لحاظ شود. تمرکز ما بر توسعه آموزش، ارتقای مهارتهای ارتباطی، بهرهگیری از شیوههای نوین و تقویت دیپلماسی فرهنگی، بهعنوان ملاکهای اصلی مرکز تعیین شده است. تلاش کردهایم در هر سه عرصه «تربیت مدرس»، «تولید محتوای آموزشی و تألیف منابع» و «گسترش فعالیتهای بینالمللی» گام برداریم. ما به رسالت فرهنگی آموزش زبان فارسی باور و ایمان داریم.
حسینی تاکید کرد: این نشست یک فرصت راهبردی برای همافزایی و هماندیشی است. ما باید برای آینده نقشه راهی ترسیم کنیم و شبکهای منسجم از زبان فارسی را با نگاهی ملی و افقی بینالمللی برای ایران بسازیم. برای رسیدن به این هدف، باید همسو حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید به سمت استانداردسازی سطوح آموزشی حرکت کنیم. در مرکز آموزش، ما دو مرحلهی مقدماتی و تکمیلی داریم که باید در تولید منابع همافزایی داشته باشیم و برای ارزیابی و سنجش، همفکری کنیم. اینها ضرورتهای امروز مراکز آموزش هستند.
وی افزود: یک پرسش کلیدی مطرح میکنیم که در این نشست باید به آن پاسخ دهیم این است که اولین گام عملی مشترک ما برای تحقق کدامیک از این ضرورتها میتواند امروز به ما کمک کند؟ در کنار این ضرورتها، نباید نقش فناوریهای نوین در مراکز آموزش زبان فارسی را نادیده بگیریم.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما باید سکوهای آموزش مجازی، هوش مصنوعی و آموزش ترکیبی را دنبال کنیم؛ اینها انتخاب نیستند، بلکه الزام هستند. باید از مصرفکنندگی فناوری بیرون بیاییم و به تولیدکننده تبدیل شویم. تشکیل کارگروه تخصصی از میان شما میتواند گامی برای تدوین طرحی مشترک در این زمینه باشد.
وی گفت: مراکز آموزش زبان فارسی در قزوین نیز باید نقشی فعال در عرصه فرهنگی و دیپلماسی ایفا کنند. دورههای مشترکی را راهاندازی کنیم تا با دانشگاههای معتبر جهان تبادل صورت گیرد. امروز بیش از هر زمان دیگری به نگاه شبکهای نیاز داریم؛ هیچ نهادی بهتنهایی نمیتواند بار این نکات را به دوش بکشد.